30 Kasım 2016 Çarşamba

Paraben Mevzusu

Merhaba,

Bugünkü yazımda paraben nedir, gerçekten zararlı mıdır, bu konuda ben ne düşünüyorum ondan bahsedeceğim. Kişisel düşüncem hariç her kısım 5-6 aylık bir araştırmaya dayalı. Bu konuda pek Türkçe kaynak bulamadım, bu konudaki bazı İngilizce linkleri yazının sonuna bırakacağım.

Yazı tahminimce uzun olacak ve bazılarınız uzun yazılar okumayı sevmiyor biliyorum. O yüzden kısaca şu sonucu vereyim, parabenin zararlı olup olmadığını kesin olarak bilmiyoruz.

Paraben, koruyucu bir madde. Yani ürünlerin raf ömrünün uzamasını sağlıyor. Bir allığı iki yıl malzemelerimiz arasında tutabiliyorsak bu koruyucular sayesinde. Paraben kullanılmayan ürünlerde de başka koruyucular bulunmak zorunda, aksi halde ürünü açtığınızda birkaç gün bile dayanmayacaktır. Kullandığımız ilaçlarda da bazı bitkilerde de paraben bulunuyor. Parabenle ilişkili düzgün bir sonuca ulaşan bir deney bulunmazken diğer koruyucularla ilgili elle tutulur hiçbir deneye ulaşamadım.

Evet meme kanserli hücrelerde parabene rastlanılan bir deneyin olduğu doğru. Ama bunu neden-sonuç ilişkisiyle açıklamıyor. Bu korelasyonun(iki bağımsız değişken arasındaki doğrusal ilişkinin yönünü ve kuvvetini belirtir.) bir örneği de olabilir. Basitçe bir örnekle yapılan deneydeki kadınların çoğu mavi gözlü olsaydı bu bize mavi gözün meme kanserine sebep olduğunu göstermeyecekti. Bu deneyde sağlıklı hücrelerde de parabenin bulunup bulunmadığı parabenin nereden nasıl meme kanserli hücrelere ulaştığı araştırılmıyor. 

Zaten parabenle kanser ilişkisi deneyi sonuca ulaşmadan medya bu durumu manipüle edip abartarak halkı paniğe sürüklüyor. Daha sonra kozmetik üretici firmalar da satışların azalmaması için ürünlerin parabensiz(paraben-free) olduğunu söyleyip paraben yerine başka koruyucu maddeler kullanarak paraben korkusunu iyice perçinliyor. Başka koruyucu maddelerin güvenli olduğuyla ilgili elimizde hiçbir veri yok.

Bazı makaleler parabenin yüksek dozda alınmasının zararlı olduğunu fakat kozmetik firmaların çok düşük bir dozda kullandığını, bu yüzden ciddi bir kümülatif etkiye sahip olamayacağını iddia ediyor.

Kişisel görüşüme gelecek olursak, hala neden parabenle ilgili kesin bir sonuca ulaşan deneylerin yapılmadığını, yapıldıysa da halka sunulmadığını merak ediyorum. Maalesef şu ana kadarki bilimsel çalışmalardan parabenin kesin olarak zararlı ya da zararsız olabildiği sonuçlarına ulaşamıyoruz.

Parabensiz ürün tercih edeyim diye düşününce kafamda " Ya kullanılan diğer koruyucular daha zararlıysa, bu konuda hiçbir sonuca da ulaşamıyorum?" diye bir soru işareti beliriyor. Özetle ben kişisel olarak paraben varsa o üründen direkt kaçmıyorum. Kimseye "Parabenli ürün kesinlikle almayın" ya da "Alın alın ne olacak ya" diyecek sonuçlara da ulaşamadım. Yazıyı yazmamın en büyük sebebi çoğu kişinin daha parabenin ne olduğunu bilmediğini görmemdi.

Kozmetik ürünlerimle ilgili en çok dikkat ettiğim şey açıldıktan sonra önerilen kullanım süresi geçene kadar ürünü bitirmek. Parabenli yada parabensiz ürünler tercih etseniz de ürünlerin kullanım ömürlerine dikkat etmenizi önerebilirim.

Lütfen aşağıdaki linklerin hepsini iyice incelemeden "Paraben kesinlikle zararlı, bu bilimsel olarak kanıtlandı" demeyin. Linkler yeterli bilgiyi içeriyor diye düşünüyorum. Yazılardaki kaynakçaları da inceleyerek daha da detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.



Sevgiler,
Duygu
22:11 / by / 0 Comments

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Post Top Ad